Slunovrat a netopýři
Dostihový rok v Česku se láme krátce poté, co slavíme-anebo taky neslavíme – letní slunovrat. Ten letošní se zlomil nenápadně, ve dnech, kdy v Ascotu zuřil královský mítink, zatímco dostihové Čechy, Morava a kousek Slovenska se chystaly na největší rovinovou událost místního kalendáře a přitom po očku sledovaly marné počínání fotbalistů v bitvě s Portugalci. Byla tak trochu symbolická – národní tým usiloval o vítězství nad někým, na koho, obrazně řečeno, neměl. Sklidil důstojnou porážku a může se chystat na příští kvalifikace do příštích velkých událostí. Marketingově bylo mistrovství Evropy pro český fotbal velkým úspěchem. Tým, kterému před měsícem věřil málokdo, se proměnil bezmála v národní hrdiny, a na vlně zájmu se svezly statisíce zájemců, kteří jinak o fotbal nezavadí. Poskakovali po náměstích, zvyšovali konzumaci v restauracích a dopřávali si v dnešní době stále méně častý pocit sounáležitosti. I za tímhle stál tak trochu ten propracovaný fotbalový marketing.
Možná vám to zní cize, ale i dostihovému sportu by se hodil kus marketingu. A selského rozumu. Už při tvorbě termínové listiny. Člověku někdy připadá, jako by ji tvořila skupinka netopýrů, kteří si v noci spokojeně putují za asistence svých sonarů a ve dne se schovají za trám nebo za oceán. A interakce s okolním světem omezují na minimum. Že v Jockey Clubu žádný prokazatelný netopýr nesedí? Jste si jistí?
Jistě, termín derby je samozřejmě tradiční, a jeho posunování by znělo tradicionalistům kacířsky a přímým účastníkům neodborně. Jenže derby a potažmo klasické dostihy jsou pro případný dostihový marketing jedněmi z mála přirozených aktiv, ve kterých u nás může hrát o zájemce z řady mimo těch pár stovek věrných, s kterými se v ochozech závodišť pravidelně setkáváme. A jestliže termíny prvních dvou klasik trůní v termínové listině v termínech hokejového mistrovství světa, zatímco derby sebevědomě konkuruje pro změnu fotbalovému mistrovství Evropy, je evidentní, že na sportovní fanoušky dostihový marketing necílí. Kdo je ale tedy cílovou skupinou? Nemám tušení. Pokud to jsou účastníci srpnové akce „evropská noc pro netopýry,“ nabízím se jako distributor propagačních letáčků. Třeba se totiž pletu a celý plán je tak sofistikovaný, že prostřednictvím netopýrů osloví davy. Už se na ně při Velké ceně Prahy těším.
-re-