Pohlednice z Longchamp II
Vrcholky mrakodrapů na Le Defense se skryly za mraky, Eiffelova věž nebyla vidět nad Buloňským lesíkem a závodištěm zněla podkresová hudba plná očekávání významné události. Nabíhala až husí kůže. Před tribunu v Longchamp napochodovala hudba Republikánské gardy a začala hrát několik skladeb při nichž bylo dobré sledovat oba bubeníky, co dokáží vykouzlit v rukách s paličkami. I to byl koncert. Následně byly přineseny prapory s logem dostihu a také velkou číslovkou 103, značící letošní ročník Qatar Prix de l’Arc de Triomphe. Mezi tím šestnáctka chlapců a dívek ve fialových sakách a bílých rajtkách přinesla cedule se jmény a dresy jednotlivých účastníků. Před tribunou obestoupili Republikánskou gardu, po nástupu vytryskl drobný ohňostroj. Gala neděle v Longchamp byla zahájena.
Jen čtyřicet vteřin před tím než začaly být přijímány sázky na první z devíti bodů programu. Před druhým dostihem oblačnost ještě klesla a rozpršelo se. Z La Defense už nebylo vidět nic, kamery si ovšem dokáží poradit i s nepřízní počasí, a tak na velkoplošných obrazovkách bylo možné dění sledovat.
Oproti sobotě zmizela z dostihové dráhy falešná bariéra a před sprintem, konajícím se uprostřed areálu už opět stoupla oblačnost, a tak bylo možné sledovat triumf Makarovy i naživo dalekohledem. Co však přestalo fungovat, byl výtah na novinářskou tribunu. Asi po deseti minutách se zjevila trojice techniků, která začala zdviž opravovat, ale na první pokus nebyli stoprocentní, několik minut výtah fungoval, ale před vrcholem odpoledne si opět postavil hlavu, a tak rychle musíte vymyslet náhradní cestu na tribunu. Do sousedního výtahu nás ochranka nepustila, a tak jsme zkoušeli dále, naštěstí o několik vchodů nás mladé pořadatelky do výtahu pustili a se startem dostihu jsme vystupovali ve správném patře. K výhledu už jsme doběhli rychle, a tak jsme vrchol sezony viděli vlastníma očima.
Na velkých obrazovkách si pak člověk mohl vychutnávat emotivní obrázky radosti jezdce Ryana nebo trenéra Becketta. Jsme zvyklí, že žokej po výhře koně radostně poplácá, ale první úder Rosy Ryana byl poměrně silný, asi je klisna Bluestocking zvyklá. Byl to její čtvrtý triumf kariéry, samozřejmě nejvýznamnější.
Nejen Rosa Ryan, ale i mnozí další vítězní jezdci odhazovali mezi diváky brýle, a tak se najde pár nadšenců, kteří so odnesli jedinečný suvenýr. Někteří z diváků si mohli odnést i zvětšenou fotografii hlavy jednoho z účastníků „Oblouku“. Třeba si někdo příští týden odnese zvětšenou hlavu Josefa Bartoše, Jana Faltejska či Lenky Neprašové.
Neděle nebyl den favoritů, sázkové poměry vítězů prvních tří dostihů, mluví jasně, 33, 13 a 22. Ve Světovém poháru arabských koní se prosadil favorit 1,6 a zbylých pěti kláních programu se vyplácelo na vítěze od 5,5 do 9,9 za vsazené euro. Další zajímavostí neděle byla skutečnost, že se čtyřikrát prosadili koně s nejvyššími startovními čísly. V Compiegne byla úspěšná čtyřikrát pětka z osmi startů, Longchamp byla vítězná čísla 7, 8, 9, 10 a 11, k nim přidejte 14 a dvakrát 18. Jen v dostihu arabských koní se prosadil kůň s číslem 2. Až budete promýšlet své sázky například do Pardubic, cesta může vést různými směry. Zvláště pokud se počasí mění jak na houpačce.
Před posledním dostihem se opět rozpršelo, ale zároveň svítilo slunce, a tak se na severní straně objevila nádherná duha. Eiffelovka se chvíli zahalovala, poté zase naopak, stejně jako koketující dámy. I ve svém věku si to může dovolit.
Po oba dny programem na závodišti provázel zkušený moderátor dostihové televize Equidie Laurent Bruneteau, početné publikum dokáže dostat do varu, ať už jste v lednu ve Vincennes, v květnu v Auteuil nebo v říjnu v Longchamp. Jeho kolegové komentují dostih nejen v televizi, ale i pro diváky na závodišti. Komentář jako kulomet a střídají se pravidelně po několika stovkách metrů. Nepotřebují žádný dalekohled, mají dva monitory, jeden s obrazem a druhý se sázkovými poměry jednotlivých koní.
K dostihovému dni ještě jeden drobný postřeh, vrchol odpoledne se běžel přesně uprostřed jako pátý z devíti bodů programu, před startem byla pauza 40 minut a po dostihu na vyhlášení o pět minut delší. Přestávka po se o něco málo protáhla, ale do konce programu se jí podařilo dohnat. Umístěním uprostřed se daří odbourávat logistické problémy při cestě ze závodiště.